Logoped je stručnjak koji se bavi prevencijom, otkrivanjem, dijagnostikom i rehabilitacijom poremećaja komunikacije, jezika (govornog i pisanog), govora, glasa i gutanja kod djece i odraslih.
U dječjem vrtiću logoped je član stručnog tima, što znači da u suradnji s drugim stručnim suradnicima ( u slučaju našeg vrtića- s pedagoginjom), ravnateljem i odgojiteljima sudjeluje u organizaciji rada vrtića te stvaranju poticajnog i sigurnog odgojno-obrazovnog okruženja za svako dijete. To podrazumijeva osmišljanje i provedbu vrtićkih programa, organizaciju i provedbu rada s djecom s posebnim potrebama, suradnju s vanjskim institucijama i zajednicom te mnoge druge aktivnosti.
No, primarno područje rada stručnog suradnika logopeda u dječjem vrtiću uključuje:
- Praćenje komunikacijskog i jezično-govornog razvoja djece svih dobnih skupina
Logoped, u suradnji s odgojiteljima, tijekom cijele pedagoške godine prati razvoj komunikacijskih i jezično-govornih vještina opservacijom djece u odgojnim skupinama (od jasličke do predškolske dobi).
2. Procjenu komunikacijskih i jezično-govornih vještina djece kod koje su uočena moguća odstupanja u odnosu na očekivanja za dob
Nakon što uoči određena odstupanja (ili roditelji izraze zabrinutost), uz prethodni razgovor i savjetovanje s roditeljima, logoped provodi daljnju, individualnu procjenu komunikacijskih i jezično-govornih vještina djeteta.
Po potrebi će logoped, u suradnji sa stručnim timom vrtića, uputiti roditelje na daljnje preglede u vanjskim ustanovama (npr. ORL pregled, pregled neuropedijatra, psihološku procjenu).
U godini prije polaska u prvi razred, u Dječjem vrtiću Vis svi školski obveznici prolaze procjenu predvještina čitanja i pisanja te jezičnih sposobnosti standardiziranim mjernim instrumentima na početku pedagoške godine (tijekom rujna i listopada) te prije postupka utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta za polazak u osnovnu školu (tijekom ožujka). O rezultatima ispitivanja roditelji budu obaviješteni putem razgovora te dobivaju i pisano mišljenje.
3. Neposredan rad s djecom na poticanju komunikacijskih i jezično-govornih vještina
Dijete kod kojeg je utvrđeno određeno odstupanje u odnosu na očekivanje za dob, logoped uključuje u individualnu (ili ponekad grupnu) sustavnu podršku (terapiju). Osim individualno u logopedskom kabinetu, podrška se ponekad odvija i u odgojnim skupinama i u sklopu drugih aktivnosti u dječjem vrtiću (npr. na dvorištu) kako bi se vještine poticale i generalizirale u djetetu prirodnom okruženju i situacijama (npr. u interakciji s vršnjacima).
Najčešća odstupanja i poremećaji u predškolskoj dobi su:
- Poremećaji izgovora
- Fonološki poremećaji
- Poremećaji tečnosti govora (mucanje i brzopletost)
- Dječja govorna apraksija
- Poremećaji glasa (promuklost, nazalnost)
- Oštećenja sluha
- Poremećaji gutanja (disfagije)
- Kraniofacijalne govorne teškoće (uslijed rascjepa nepca i usne)
- Razvojni jezični poremećaj
- Poremećaj iz spektra autizma
- Socijalni (pragmatični) komunikacijski poremećaj
- Selektivni mutizam
Više o svakoj od ovih teškoća možete pročitati na portalu https://logoped.hr/.
U logopedsku podršku uključuju se i djeca čije sposobnosti ne odgovaraju nužno nekoj od navedenih kategorija teškoća, no kod kojih je potrebno poticati komunikacijske i/ili jezične vještine ili predvještine čitanja, pisanja i računanja.
4. Savjetovanje roditelja
Suradnja s roditeljima vrlo je važan i neizostavan dio procesa procjene i poticanja komunikacijskih i jezično-govornih vještina djeteta. Logoped osnažuje roditelje i daje im smjernice i strategije kako u svakodnevnim obiteljskim aktivnostima poticati navedene vještine.
5. Provođenje aktivnosti s ciljem prevencije i edukacije o razvoju komunikacijskih i jezično-govornih vještina djece
Osmišljavanje i provedba predavanja i radionica za roditelje i/ili odgojitelje također su važan dio rada stručnog suradnika logopeda u vrtiću. Ove aktivnosti nastaju u suradnji s predstavnikom roditelja, odgojiteljima i stručnim timom kako bi sadržaj bio aktualan i relevantan onima kojima je namijenjen.
Tako je, primjerice, u prosincu 2023. godine, održano predavanje za roditelje o utjecaju sadržaja na ekranu na razvoj djeteta pod naslovom Ekrani- Što s njima i kako bez njih?.
Ovdje možete preuzeti kratki podsjetnik na navedeno predavanje.